keskiviikko, 1. tammikuu 2014

YLLÄTTÄVÄ KAUPPAREISSU

Yllättävä kauppareissu

keskiviikko 23.10.2013 Kommentit19

Oman kokemuksensa pohjalta kirjoittaja ei kannata vartijoiden oikeuksien lisäämistä.

Kauppareissuni Vaasan Prismaan (15.10.) sai yllättävän käänteen, kun tatuoitu, pujopartainen vartija pysäytti minut.

Olin jo maksanut ostokseni ja menossa ulos kaupasta kassalla tapaamani tutun kanssa, kun vartija alkoi tivata, mihin olin laittanut tuotteen, jota olin katsellut ja laittanut ostoskoriini. Olin unohtanut jo koko asian, mutta muistin laittaneeni sen pois korista, sillä en tahtonutkaan ostaa sitä. Olin laittanut tuotteen väärään hyllyyn ja tästä vartija ripitti minua oikein kunnolla.

Ihmisiä alkoi kerääntyä ja vartija leimasi minut rikolliseksi. Yllättäen vartija tahtoikin minut ”koppiin”, jonne en aikonut lähteä. Enhän ollut varastanut mitään. Minut pysäyttänyt vartija oli niin aggressiivinen, että katsoin parhaakseni vaatia poliisin paikalle. Tätä vaadinkin useaan otteeseen myyjien, asiakkaiden, info-pisteen naisten ja tuttuni kuullen.

Paikalle tuli kaksi vartijaa lisää. Heistä toinen kävi käsiksi välittömästi ja nyt kaksi vartijaa yritti retuuttaa minua tähän mystiseen ”koppiin”. Olin varma, että minut pahoinpidellään siellä ja vartijoiden kollegiaalisuuden voimalla joudun vielä putkaan. Toinen vartija vaati ”kaasua”, jolloin aloin pistää vielä enemmän vastaan. Tilanne oli absurdi ja epätodellinen.

Lopulta tilanne laukesi. Ihmisiä oli jo niin paljon paikalla katsomassa näytöstä, että vartijat katsoivat parhaaksi luovuttaa. Kävimme hakemassa väärään hyllyyn laittamani tuotteen. Toinen vartija syytti minua vielä tässä vaiheessa ”näpistyksen yrityksestä”. Kysyin myyjältä joka sanoi, ettei se tietenkään ole sitä. Vartija sanoi: ”Näiltä on turha kysyä, eivät nämä mitään tiedä”. Poliisi tuli paikalle. Lähdin kotiin järkyttyneenä kantaen ostamiani ostoksia.

Prisman myymäläpäällikkö on pyynnöstäni selvittänyt asiaa ISS palvelujen kanssa ja tullut siihen tulokseen, että vartijoilla oli täysi oikeus ottaa minut kiinni, tutkia ja käydä käsiksi.

Yksilö voidaan siis pysäyttää ja häntä voidaan nöyryyttää miten tahansa. Onko tämän päivän Suomessa yksilön ainoa ”oikeus” käydä töissä palkalla, jolla hädin tuskin saa ruoan, vaatteet ja asumisen?

Natsismin henki ei tuhoa massoja, vaan yksilöitä. Kuolemanleireillä ei ensisijaisesti tuhottu juutalaisia, vaan ihmisyksilöitä: isiä, äitejä, poikia ja tyttäriä. Massa yrittää vakuuttaa yksilölle omaa turvaansa, mutta tiukan paikan tullen se hylkää. Yksilön vapaus, oikeudet ja turva ovat ainoat, jotka lopulta suojelevat sinua ja minua mielivallalta.

Poliisipulaan vedoten, mutta oikeasti säästösyistä, vartijoille on ehdotettu lisää oikeuksia. Tämän oman kokemukseni nojalla en kannata esitystä. Vartijakortti tai vartiointiliikkeen ”oma koulutus” ei voi korvata vartijoiden ammattitutkintoa, eikä varsinkaan poliisien vuosien koulutusta.

Mika Kuusela

Vaasa

Kommentit

Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

Ladataan...
  • Viimeisimmät artikkelit

  • Blogi-arkisto

  • Tunnistepilvi / aakkosellinen lista

  • Linkkilista